Search

Tuesday, May 18, 2010

Koleksi 36 : 1 Dinar Kelantan






Item

Properties

Weight

Dimension

Thickness

Date

1 Dinar Kelantan

91.7% fine Gold

4.25g

23.0mm

1.0mm

varies


Dinar Kelantan. Keluaran Permodalan Kelantan Bhd & ditempa oleh Mariwasa Kraftangan pada tahun 2003. Dikeluarkan dalam denominasi 1/4 Dinar (1.06gram), 1/2 Dinar (2.12gram), 1 Dinar (4.25gram) & 2 Dinar (8.5gram) dengan ketulenan emas 917 (22k). Dikeluarkan pada tahun 2003 sahaja & tidak pernah diulang cetak lg selepas itu dgn keluaran terhad 600,000 keping sahaja (as far as i know - please korek me if i'm wrong). Diedarkan oleh Permodalan Kelantan Bhd di bwh Ar-rahn.
Lanjutan kisah dr posting sblm ini.......di bwh tajuk Koleksi 31 : 1 Dinar Muslim. (Maka berusahalah mencari DK sehinggalah suatu masa..............) * AMBO menunggu sambungan kisah ini..

Cerita bermula pada awal Jan 2010. Masa ini aku masih baru lg dlm bidang emas. Walaupon aku ada byk membaca tentang emas tetapi minda aku cuma tertakluk kepada emas PG is the best. Minda aku masih lg terhad kepada apa yg aku baca dr awal tahun 2009 hingga mei 2009, pada masa aku membeli seketui PG 20g sbg pengenalan kemudian aku terus senyap sehinggalah bulan Dec 2009.
Dinar pertama yg dimiliki adalah Dinar Muslim yg dibeli dr Abe Sax...yang telah mencetuskan naluri perasaan (hohoho..bahasa)utk mengumpul dinar sbg koleksi (walaupon dgn stok pitih yg terhad..tp slow2 la kan). Aku x pasti asal ceritanya, mertua aku pon tahu aku nk cari dinar - wife aku la of cos yg bgtau, tp xtau la bgtau tu sbb apa.
Tiba2..ibu mertuaku merangkap ibu kepada isteriku menghubungi anaknya itu merangkap isteriku memberitahu suaminya merangkap bapa mertuaku juga datuk kepada anak2ku bahawa suami beliau akan menerima 2 keping Dinar Kelantan sbg anugerah kecemerlangan. Maka pucuk dicita ulam pegaga aku pon tanpa membuang masa terus melobi isteriku supaya melobi ibu bapaknya supaya menjualkan Dinar Kelantan tersebut kepadaku. Niat di hati cuma nk membeli 1 pn dh cukup sbb aku menyangkakan ibu bapa mertuaku tu berhajat untuk menyimpan dinar tersebut namun telahanku salah belaka kerana tanpa teragak2 mertuaku menyerahkan kedua2 dinar tersebut kepadaku dgn harga tuuut....
Pada masa itu dgn naifnya aku menyangkakan dinar tersebut adalah 1 DK laminated kerana memang la beliau berdua dilaminatekan. Aku mmg perasan bahawa kad cert tu mmg mcm benda fotostat je & disebabkan aku belom pernah melihat secara live ataupon siaran ulangan rupa sebenar 1DK laminated, maka aku mmg menyangkakan itu adalah sebenar2 kejadian DK laminated. Sebelum ni aku tgk ngan abe Sax DK yg x laminate. Di bawah ni aku sertakan rupa DK 'laminate' tersebut.


Ni la rupanya..kusangkakan intan rupanya rosli. Sila perhatikan printing kad cert yg mmg nmpk fotostat & bucu laminate yg tajam buleh wat semelih ayam. Sebelah blkg lak kosong je. Mmg aku notice benda ni mcm dibuat ala kadar - aku berkata di dalam hati - ini je ke DK laminate yg popular itu? Maka kerana kejahilanku yg masa tu x reti, aku igt ni la DK laminate yg sebenarnya. Sehinggalah suatu masa...(sekali lg)
Mac 2010, Medic tmpt aku kjo nk membeli 3 jenis dinar, 1 DK, 1DM & 1PD (setelah diiklankan & dikempenkan oleh aku kebaikan menyimpan emas). Aku pn lock la 1DK & 1DM ngan abe sax manakala 1PD ngan nurul aka nuruliman aka nurul kuantan utk Medic ni. Aku bg dulu ketiga2 jenis dinar milikku utk Medic ni dulu. Kemudian aku akan amik la ngan Abe Sax & Nurul menggantikan dinar aku tu. Jumpa Abe Sax pada suatu petang...
Bila tgk 1DK laminate dr Abe Sax, hatiku berdebar2. Aik..lagu ni ko sbnrnya DK laminate? Bakpo hok aku lain?bare tiruan ko??? Sbb DK aku rupa emasnya agak malap, x berkilat mcm DK abe Sax ni. Aku balik dumoh terus aku toreh laminate tu utk membogelkan beliau. Sekeping lg aku sudah menyerahkannya kepada Medic (terpaksa la aku tukar balik ngan DK laminate yg aku baru dpt dr Abe Sax). Pahtu bila dh bogel, baru la nmpk kekilatan emas DK tersebut. Ok emas dh ok cuma laminatenya yg kiok. Aku pon mengketawakan diriku sdiri atas kejahilanku tentang DK. So aku yg memiliki 2 keping DK 'laminate' tiba2 mempunyai 2 keping DK x laminate.
Nasib baik la pada suatu hari, akhirnya aku dpt jugok 1 DK laminate dr Ar-Rahn KB.
Begitulah ceritanya.....
Pengajaran dr cerita ini - bangun pagi tu ada baiknya terus minum air kosong seberapa byk yg kita mampu sebelum kita menuju ke bilik air utk membuang air kecil/besar & menggosak gigi.

3 comments:

  1. Harga tuuutt.... oyak la brp ke ke ke.. demo "jack" tok tuo kali nih

    ReplyDelete
  2. sebenarnya rege xdok la buleh murah sgt pon..sajo jah nk saspen suruh org tertanya2 hehehe

    ReplyDelete
  3. satu kesah yg menarik a.k.a tragis...
    sesuai utk tatapan smua lapisan masyarakat..

    ReplyDelete